top of page
  • Forfatters billedeDanish Endurance Championship

Tre langdistanceteams på mesterskabskurs

I weekenden blev den tredje af årets seks afdelinger af Danish Endurance Championship afviklet på Ring Djursland, og i tre af de fem divisioner var der teams, som formåede at trække fra deres konkurrenter i kampen om årets mesterskaber.


I DEC1-divisionen for de serienære biler op til 1.600 cm3 kunne Syddjurs Racing på hjemmebanen for anden gang i år notere sig en maksimumscore, da Henrik Thomsen/Rasmus Pedersen, begge Ebeltoft, var hurtigst i begge tidtagninger og vandt begge løb. I lørdagens løb var sejrsmargenen til 2020-mestrene HH Racing på ti sekunder, mens Syddjurs Racing i søndagens løb blot havde tre sekunders forspring til den nye duo Rasmus Vorre/Martin Henckel Mortensen, Viborg/Aarhus.

I DEC3-divisionen, som primært tæller TCR-biler gjorde Sally Racings Cupra TCR med Niels Nyboe, Ringe, også rent bord. Og med stil. I begge løb havde den fynske kører godt en omgangs forspring til sin nærmeste konkurrent. Maksimumscore blev også uddelt i DEC4-divisionen til Michael Nielsen, USA.

Tredje afdeling af Danish Endurance Championship udløste dog også nye løbsvindere.


Det er næsten to år siden, at Lars Møller, Middelfart, sidst har stået på podiet i et DEC-løb, men denne gang scorede han dobbelte, da han i sin specialbyggede Opel Corsa vandt begge løb i DEC2-divisionen. I det første blev han bogstaveligt talt fulgt til dørs over målstregen af Team Far & Søns Peugeot RCZ, mens han i det andet havde en sejrsmargen på fire omgange. Her er det dog stadig Team Far & Søns Søren Behnfeld/Rene Nielsen, begge Aabenraa, som fører tabellen an.


I feltets hurtigste klasse – DEC5 – vandt Torben Ingerslev, Struer, lørdagens løb. Det var hans første sejr i eget regi i TWX Bilers Ferrari 488 Challenge, efter han tilbage i 2019 tog tre sejre med Lisby Racing. Søndagens løb gav en helt ny løbsvinderduo i form af Esben Hegelund/Frederik Nymark, begge Hadsten, der vandt i Nymark Racings Lamborghini Huracan.


Foto: Henning Smed Madsen.

bottom of page